Dé 4 grote trends rondom NFT: wat moet je weten?
04 mei 2022 
in NFT

Dé 4 grote trends rondom NFT: wat moet je weten?

NFT’s, je kunt er niet meer omheen. De een vindt het geweldig omdat er op een innovatieve manier geld verdient kan worden. De ander vindt het complete onzin om zoveel geld te betalen voor een JPG-afbeelding. Hoe dan ook: ze komen steeds meer ter sprake, ook bij de grote bedrijven en merken.

Positief in het nieuws is het echter niet vaak. De prijzen zijn extreem hoog en mensen verdienen door het doorverkopen (flippen) van NFT’s. Dit is eigenlijk heel jammer aangezien het ook heel veel potentie heeft. Het voornaamste voordeel van NFT’s is dat de digitale kunstwerken niet gedupliceerd kunnen worden. Hiermee bemachtig je dus je eigendomsrechten en kunnen deze kunstwerken ook in waarde stijgen.

In dit artikel vertel ik de 4 grote trends. Hierdoor ben je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en voordelen rondom NFT’s.


1.    POAB’s

Je kent het wel: je bent naar een event geweest en je hebt een aandenken gekregen in de vorm van een badge, pet, waaier of iets anders. Het is een leuke herinnering, maar wat doe je er nog mee? De meeste mensen gooien ze weg na afloop of raken deze kwijt. Zonde van het materiaal eigenlijk, zeker in de huidige klimaatcrisis.


POAB’s zijn hiervoor de oplossing. Deze NFT’s zijn Proof of Attendance Protocol en worden uitgegeven bij aanwezigheid van een event, zowel fysiek als virtueel. Eigenlijk zijn het dus virtuele badges waarmee je bewijs hebt dat je een event hebt bijgewoond. Hiermee ben je voor altijd op de blockchain te vinden. Voor de meesten is het interessant om aan te tonen dat ze het event bijgewoond hebben, anderen zien het als collector items. Een ander groot voordeel hiervan is dat je voorrang krijgt bij de ticketverkoop van het volgende event.

2.    PFP’s

Grappige NFT’s in de vorm van apen, katten of andere karikaturen. Deze Profile Pictures (PFP’s) zijn snel in populariteit gestegen. In 2017 gaf Larva Labs 10.000 automatisch gegenereerde avatars gratis weg. Dit waren CryptoPunks. Inmiddels betalen mensen ontzettend veel geld om er een te kopen. Een van de NFT’s uit deze collectie is verkocht voor $7.5 miljoen.

Een PFP kan meer zijn dan alleen een collectors item. Het is ook te gebruiken als sleutel voor bepaalde communities of jouw gezicht naar de digitale wereld. Het wordt gezien als middel om je identiteit uit te dragen. Algemeen maar ook binnen communities. Een voorbeeld hiervan is de Bored Ape Yaght Club: je hebt alleen toegang in deze community als je een NFT hebt gekocht uit de collectie. Afgelopen half jaar was het handelsvolume van de BAYC alleen al $1 miljard.

3.    Wearables

Kledingmerken hebben ook hun interesse in NFT’s laten merken. Gucci verkoopt NFT-tassen die voor meer geld verkocht worden dan de fysieke exemplaren. Nike en Adidas verkopen NFT-schoenen en er komen ook kledinglijnen van grote merken van NFT’s.

Voor veel mensen is dit vrij nieuw, maar de mode-industrie loopt hier al een tijdje in voor. Een voorbeeld hiervan is Amnesia, een van de bekendste clubs op Ibiza. Hier was een virtueel feest in de metaverse. Tienduizenden mensen waren virtueel aanwezig, gekleed in hun gaafste digitale outfits.

4.    Authenticiteit

Veel mensen zien NFT’s als plaats digitale plaatjes waar geld voor betaald wordt. Afgelopen periode is hierin echter een shift gekomen. De technologie rondom NFT’s heeft zich ontwikkeld in nieuwe innovaties voor consumenten, makers en merken.

Tegenwoordig kan men door middel van NFT’s de authenticiteit, eigenaarschap of identiteit bepalen van creaties waarmee de maker eerlijk betaald wordt voor zijn of haar werk. Dit is bij gratis zaken op internet (zoals informatie, tweets, muziek of nieuws) moeilijk te traceren en makkelijk te kopiëren. Mede daarom is het investeren in NFT’s voor velen een interessant ruilmiddel. Hierdoor kunnen investeerders hun eigenaarschap vastleggen op de blockchain zoals ze dat vroeger bijvoorbeeld bij een Picasso schilderij of zeldzame viool deden!

Conclusie

De ontwikkelingen rondom NFT’s gaan verschrikkelijk snel. Waarschijnlijk tegen de tijd dat deze blog online gaat zijn er alweer veel andere mogelijkheden ontstaan. De toekomst van NFT ziet er rooskleurig uit.


Heb je vragen naar aanleiding van deze blogpost? Laat dan gerust een opmerking achter in de reacties. Voor alle andere vragen over online marketing ben je altijd welkom bij The Ecom Agency voor een vrijblijvend gesprek. Wij kunnen dan kijken naar je wensen en helpen jou met het opzetten van je marketingstrategie.


Over de schrijver