Welke soorten Google ads campagnes zijn er allemaal?
Het opzetten van een Google ads campagne kan jouw eerste stap zijn om beter vindbaar te worden in de zoekmachine van Google. Dit wordt ook wel ‘Search Engine Advertising’, oftewel SEA genoemd. Als je aan de slag wilt met Google ads is het belangrijk om van tevoren een duidelijk doel vast te stellen zodat je de campagne hierop kunt aanpassen. Met behulp van deze blog ben jij straks in staat om het campagnetype te kiezen dat volledig aan jouw advertentie doelstellingen voldoet.
Voor welke Google campagnes kun je kiezen?
Binnen Google kun je, afhankelijk van je doelstelling, kiezen voor diverse campagnes met ieder zijn eigen voor- en nadelen. Er is in totaal keuze uit 8 verschillende soorten Google campagnes
8 verschillende soorten Google campagnes
Campagnes in het zoeknetwerk
Tekstadvertenties in de zoekresultaten.Display-campagnes
Beeldadvertenties op websites.Videocampagnes
Videoadvertenties op YouTube.Shopping-campagnes
Productvermeldingen op Google.App-campagnes
Uw app promoten via een groot aantal kanalen.Lokale campagnes
Locaties promoten via een groot aantal kanalen.Slimme campagnes
Uw campagnes automatiseren.Campagnes voor maximale prestaties
Toegang krijgen tot alle kanalen via 1 campagne met geautomatiseerde optimalisatie
Waarom kiezen voor zoeknetwerk campagnes?
Laten we beginnen met de meest voorkomende campagne op Google:
campagnes in het zoeknetwerk.
Dit zijn tekstadvertenties in de zoekresultaten waarmee je mensen kunt bereiken terwijl ze op Google zoeken naar de producten en services die je aanbiedt. Het grote voordeel hierbij is dat je helemaal bovenaan in de zoekresultaten komt te staan, waardoor er meer mensen op jouw website zullen komen.
allround
Dit campagnetype is zeer geschikt om meer verkopen, leads of traffic te genereren, omdat je advertenties kunt laten zien aan mensen die al actief zoeken naar jouw producten en/of services. Andere voordelen zijn dat deze campagne makkelijk in te stellen is en je enorm specifiek kunt targeten. Zo kun je er voor zorgen dat je écht alleen de mensen bereikt die actief op zoek zijn naar dat wat jij aanbiedt.
Waarom kiezen voor display-campagnes?
Maak je liever gebruik van visuele content om jouw boodschap over te brengen? Dan zijn display-campagneswellicht een optie voor jou. Wanneer je gebruik maakt van display-campagnes kun jij je marketingdoelen behalen door een relevante doelgroep te bereiken met visueel aantrekkelijke advertenties die mensen te zien krijgen als ze browsen door miljoenen websites, apps en property's van Google zoals YouTube.
Dit campagnetype biedt je de mogelijkheid om jouw bereik te vergroten en ervoor te zorgen dat je ‘top of mind’ blijft bij je doelgroep. Display-campagnes brengen daarnaast nog een aantal voordelen met zich mee. Zo is visuele informatie makkelijker te onthouden en kan er makkelijker een mentale voorstelling gemaakt worden van de informatie dan bij tekstuele informatie. Ook kun je een aantrekkelijke Call-To-Action (CTA) verwerken in je advertentie om meer sales te krijgen.
Waarom kiezen voor videocampagnes?
Ken je dat? Die advertenties die je te zien krijgt wanneer je rustig een YouTube video aan het kijken bent? Waarschijnlijk wel. Nou, dat zijn videocampagnes. Videocampagne kunnen meerdere functies hebben. Zo kun je videocampagnes gebruiken om je merkbekendheid te vergroten. Andere campagnetypen zijn bedoeld om meer conversies te genereren of mensen over te halen om op je website te winkelen.
Stel, een bezoeker komt jouw advertentie tegen op Google en besluit op jouw website te klikken. Hoe mooi zou het dan zijn om die gebruikers buiten de zoekresultaten nóg eens te targeten terwijl ze browsen op YouTube? Op die manier werk je namelijk niet alleen aan een strategie om jouw bereik te vergroten, maar ook om ervoor te zorgen dat je ‘top of mind’ blijft bij je doelgroep en zij jouw product en/of service als dé enige echte optie gaan zien.
Waarom kiezen voor shopping-campagnes?
Als verkoper kan een shopping-campagne de ideale manier zijn om je productvoorraad in een sneltreinvaart te verkopen. Shopping-advertenties worden weergegeven in de zoekresultaten en op het tabblad Google Shopping. Daarnaast is het als winkeleigenaar ook mogelijk om advertenties met informatie over de winkelvoorraad te gebruiken om producten te promoten die beschikbaar zijn op je fysieke locaties.
Door het gebruik van visueel aantrekkelijke productvermeldingen kun jij jouw producten op een unieke manier promoten. Daarnaast kun je bezoekers stimuleren om een winkel in de buurt te bezoeken door je lokale winkelvoorraad te promoten.
Waarom kiezen voor app-campagnes? Doormiddel van app-campagnes ben jij in staat om nieuwe gebruikers voor jouw app te werven om zo meer verkopen in de app te genereren.
Voor dit campagnetype wordt informatie uit je app gebruikt om advertenties automatisch te optimaliseren voor Google Zoeken, Google Play, YouTube, Discover en meer dan 3 miljoen sites en apps.
Het grote voordeel van app-promotie is dat je bezoekers rechtstreeks naar de app kunt sturen. Verder is het opzetten van de campagne vrij eenvoudig en het beheerproces nóg makkelijker. Zo kun je onder andere de targeting, biedingen en het maken van advertenties voor optimale prestaties automatiseren.
Waarom kiezen voor lokale campagnes?
Als jij een fysieke winkel hebt en deze graag online wil promoten om zo meer bezoekers te trekken, zoek dan niet verder en kies voor een lokale campagne. Met lokale campagnes kun je namelijk meer mensen naar je fysieke winkels en locaties trekken.
Het grote voordeel van lokale campagnes is dat de advertenties automatisch worden geoptimaliseerd voor weergave in het zoeknetwerk, in het Display Netwerk, op Google Maps en op YouTube. Daarnaast kun je er op deze manier voor zorgen dat mensen het adres en de openingstijden van je bedrijf makkelijker kunnen vinden.
Waarom kiezen voor slimme campagnes?
Heb je te weinig tijd of kennis om je campagnes zelf te optimaliseren? Dan bieden slimme campagnesde ideale uitkomst. Slimme campagnes zijn namelijk de makkelijkste manier om je campagnes te automatiseren en je advertenties weer te geven.
Het enige wat jou te doen staat is het opgeven van je bedrijfsinformatie en het maken van een paar advertenties. Google selecteert vervolgens de targetingopties die jou de beste resultaten opleveren.
Waarom kiezen voor maximale prestatie campagnes? Maximale prestaties is een campagnetype waarmee je stuurt op basis van je advertentiedoelen. Met campagnes voor maximale prestaties kun je de prestaties van je advertentie verbeteren op basis van je vooraf opgegeven conversiedoelen. Dit zodat je uiteindelijk meer conversies en waarde genereert door de prestaties in realtime en voor verschillende kanalen te optimaliseren met behulp van Slim bieden.
Voordelen van deze manier van adverteren zijn dat het eenvoudig in te stellen is en je gebruik kunt maken van geautomatiseerde optimalisatie. Daarnaast kun je nieuwe klanten vinden door in realtime inzicht te krijgen in de intentie, het gedrag en de context van gebruikers, zodat ze op de juiste momenten relevante advertenties te zien krijgen.
3 Nieuwe features binnen Google ads in 2023
Nieuwe ontwerpen
Nieuwe onderwerpen binnen de manager van Google ads van bijvoorbeeld een nieuwe navigatie en een nieuw interface. Binnen de Google Ads interface wordt er getest met nieuwe ontwerpen om de organisatie van de manager te verbeteren en tools gemakkelijker te vinden te maken - terwijl er wordt gezorgd voor dezelfde tools en oplossingen waarop je kunt vertrouwen om je bedrijf te laten groeien.Update voor de campagne Performance max
Nieuwe features binnen de performance max campagnes zoals negatieve keywords, zo kan je uitsluiten welke traffic niet terechtkomt op jouw merk.Multi search door A.I.
Multi search gedreven door de A.I. van Google, door de consument die snel aan het veranderen is vind Google het belangrijk om bedrijven nog goed vindbaar te houden. Dit doen zij door behulp van A.I. binnen de ads manager die kan helpen bij het opbouwen van een campagne.
Google Ads uitbesteden?
Aan de hand van deze blog kun je (hopelijk) een heel eind komen in de wereld van Google ads. Toch blijft adverteren op Google een tijdrovende taak. Denk aan het opzetten, monitoren en optimaliseren van campagnes. Dit proces vraagt om tijd en toewijding en daardoor is Google ads simpelweg niet voor iedereen weggelegd.
Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg tijd en expertise in Google ads hebt, kan het soms het beste zijn om een marketing bureau in te schakelen die je kan helpen met het succesvol runnen van het gehele Google Ads proces, zodat je zelf verder kunt met andere taken binnen je bedrijf die jou wél energie geven.
Ben jij op zoek naar een Google Ads marketing agency?
Wil jij je marketing zorgeloos uit handen geven, je sales een boost geven en je winst maximaliseren? Plan dan een gratis Google Ads strategiegesprekin bij The Ecom Agency.