Dit zijn de kosten voor adverteren op TikTok in 2023

TikTok - jong, snel en steeds populairder, ook in Nederland. Adverteren op TikTok staat in Nederland nog in de kinderschoenen, maar er is een enorm potentieel. Op basis van die kennis kan het dan ook ontzettend interessant om zijn om te gaan adverteren via TikTok, maar wat zijn nou precies de kosten voor het adverteren op dit platform? In deze blog leggen we je uit wat je kan verwachten van TikTok ads zodat jij honderd procent voorbereid kan gaan starten.

Bedrijven op TikTok

Vanwege de jonge doelgroep is het voor veel merken interessant om aanwezig te zijn op TikTok. Door met korte, relevante video’s zichtbaar te zijn onder je doelgroep liggen hier duidelijke mogelijkheden om deze aan je merk te binden. Eén methode om dit te doen is door middel van advertenties. Ook deze zijn in de vorm van video’s zodat ze goed aansluiten bij het platform. Voor mensen die geen bedrijf hebben, is het ook mogelijk om geld te verdienen op TikTok. Benieuwd hoe dat zit? Lees het hier!

Kosten om te adverteren op TikTok in 2023

De kosten om te adverteren op TikTok starten vanaf €20 euro per dag. Voor veel mensen is dat wennen, aangezien je via andere sociale media platformen vaak al kunt beginnen vanaf één euro per dag. Toch doet TikTok dit met een duidelijke reden. Want, hoe meer budget jij op de juiste manier besteedt, des te beter het algoritme zich kan aanpassen aan jouw doelgroep en hoe beter de resultaten dus zullen zijn. Op die manier ben je eerder geneigd bij TikTok te blijven en zeg je (hopelijk) gedag tegen de andere platformen.

Wees je er alleen wel van bewust dat als je onregelmatig adverteert, je uiteindelijk zult zien dat het TikTok algoritme jouw advertenties nooit optimaliseert en dat jij daardoor nooit structureel goede data binnenkrijgt om op te kunnen schalen. Zorg er daarom voor dat jij dagelijks kan adverteren en de eerste dertig dagen alles kan testen om de juiste angle te vinden. Op die manier vul jij snel jouw pixel en kan jij zien wat er aanslaat in jouw niche.

Manual bidding

Voor wie een dagbudget van €20 nog te hoog is kan manual bidding een optie zijn. Bij manual bidding, oftewel handmatig bieden beheer je je biedingen rechtstreeks via TikTok, wat betekent dat je biedingen op basis van een aantal factoren handmatig kunt verhogen of verlagen. Let wel op: je kunt nooit echt 100% uitsluiten dat er geen €20 op een dag gespendeerd wordt.

Op welke advertentie statistieken let The Ecom Agency op TikTok?

Binnen TikTok kun je zelf je budget bepalen. Dit kan op 2 manieren. Om te beginnen kun je ervoor kiezen om het budget op looptijd te zetten. In dat geval gaat TikTok zelf het budget verdelen over het ingestelde tijdsbestek. De andere optie is om een dagelijks budget in te stellen. Wanneer je het op dagelijks zet, wordt er dagelijks een vast bedrag uitgegeven. Wat het beste werkt, is per campagne verschillend. Om een goed beeld te krijgen over hoe je campagne presteert in verhouding met de kosten kan er gekeken worden naar diverse pijlers:

CPM

De afkorting CPM staat voor Cost Per Mille. Hierbij berekent Facebook de kosten per 1000 vertoningen. De CPM op TikTok ligt ongeveer op €1. Dit is zo'n 5 keer goedkoper dan de kosten voor het adverteren op Facebook. Dus dit biedt enorme kansen!

CPC

De afkorting CPC staat voor Cost Per Click. Zoals de naam het al zegt, worden hier de kosten per klik berekent. De CPC op TikTok is gemiddeld ongeveer €0,15, maar het kan ook veel goedkoper zoals in de screenshot hieronder.

CPL

De afkorting CPL staat voor Cost Per Lead. De CPL is vooral belangrijk bij vormen van adverteren waarbij adverteerders moeten betalen voor iedere persoon die een offerteaanvraag of informatie aanvraag doet.

CPA

De afkorting CPA staat voor Cost Per Action. Het betreft een methode om de kosten van online adverteren te bepalen op basis van een specifieke actie die wordt uitgevoerd door de gebruiker.

ROAS

De afkorting ROAS staat voor Return On Ad Spend. Het geeft antwoord op de vraag “Als ik € 1,- investeer in Facebook Ads, wat krijg ik daar dan voor terug?”. Een ROAS van 4 geeft weer dat een bedrijf voor elke euro advertentiebudget € 4,- omzet realiseert. Bekijk onze cases om te zien wat voor roas wij behalen op TikTok.

Nadelen van adverteren op TikTok

Opmerkelijk is dat bij TikTok de cost per click erg laag ligt ten opzichte van concurrenten, maar dat de kwaliteit van het verkeer dat uit de campagnes voortkomt soms minder kwalitatief is gebleken vergeleken met andere platformen. Verkeer uit TikTok blijft gemiddeld gezien namelijk korter op de website en toont een lagere conversieratio dan vergelijkbare sociale mediakanalen als Facebook, Instagram en Pinterest. Wel zien wij in 2023 dat de kwaliteit van het verkeer veel hoger geworden is vergeleken met 2021 en dat de verschillen tussen Meta (Facebook & Instagram) en TikTok steeds kleiner worden, ondanks dat het verschil in prijs van de traffic nog steeds groot is.

Is adverteren op TikTok duur?

Nee zeker niet zelfs, omdat de CPM op TikTok zo laag kan zijn hebben wij voor de Nederlandse auto theoriecursus Gelijk Geslaagd een naamsbekendheid campagne gedraaid op TikTok. Hierbij was het doel om zoveel mogelijk mensen te bereiken voor zo weinig mogelijk geld.


Zie meer cases op onze cases pagina of bekijk bijvoorbeeld de cases van Juicexpress, Balzy, Style4walls of HappyKido.

Wat zijn de voordelen van adverteren op TikTok?

Toch zijn er genoeg voordelen aan het adverteren op TikTok. Zo kun je nu profiteren van relatief goedkope veilingprijzen op een snelgroeiend kanaal. Door de lage CPM- en CPC-tarieven kun je voor weinig budget een hoog bereik genereren en veel traffic naar je website realiseren. Daar komt bij dat wij bij The Ecom Agency de kwaliteit van het verkeer erg toe hebben zien nemen in 2022 ten opzichte van 2021 - een hoopvol vooruitzicht. Daarnaast is TikTok ook een goed kanaal om jongere doelgroepen te bereiken. Nu het aandeel jongeren op kanalen als Facebook en Instagram steeds meer afneemt is deze doelgroep nu juist goed te bereiken op TikTok.

Verder is het natuurlijk de vraag of jij het als advertentiekosten als kosten ziet of dat jij het ziet als investering in een bron van extra inkomsten. Want dat is met TikTok advertenties absoluut mogelijk!

4 tips om de advertentie kosten op TikTok te verlagen

Ontdek hoe je jouw kosten per actie op TikTok tot wel 46% kunt verlagen met deze 4 waardevolle tips. TikTok raadt deze strategieën sterk aan om efficiënter te adverteren en je budget optimaal te benutten.

1. Creatieve en boeiende content

Maak aantrekkelijke en boeiende advertenties die de aandacht van de gebruikers trekken en hen aanzetten tot actie. Zorg voor goed ontworpen visuals en overtuigende copy die de boodschap van je advertentie effectief overbrengen.

2. Test verschillende advertentieformaten

TikTok biedt verschillende advertentieformaten, zoals In-Feed advertenties, Branded Hashtag Challenges, Branded Effects en meer. Experimenteer met verschillende advertentieformaten om te zien welke het beste werken voor jouw doelgroep en doelstellingen.

3. Monitoring en optimalisatie

Monitor regelmatig de prestaties van je advertenties, zoals click-through rates (CTR), conversieratio's en kosten per conversie. Optimaliseer je advertenties op basis van deze gegevens en pas je targeting, creatieve content en biedstrategieën aan om de kosten te optimaliseren en betere resultaten te behalen.

4. A/B testen

Voer A/B tests uit om verschillende varianten van je advertenties te vergelijken en te zien welke betere resultaten oplevert. Test bijvoorbeeld verschillende headlines, visuals, call-to-actions en biedstrategieën om te ontdekken wat het meest effectief is voor jouw doelgroep.

TikTok advertenties uitbesteden?

Wil jij je TikTok Ads zorgeloos uit handen geven, je sales een boost geven en je winst maximaliseren?

Dan ben je bij The Ecom Agency aan het juiste adres! Wij ontzorgen u volledig van uw TikTok advertenties en streven hierbij naar het optimale resultaat. Ontdek de mogelijkheden van TikTok ads en plan een gratis strategiegesprek in.