Alles over Snapchat adverteren in 2023
‘Maak contact met jonge klanten op Snapchat’ - dat is de slagzin die je meteen ziet wanneer je op het online advertentieplatform van Snapchat terecht komt. En dat is terecht, want 9 van de 10 jongeren bevinden zich op Snapchat en dat biedt enorme mogelijkheden voor bedrijven. In dit artikel leggen we je uit waarom Snapchat Ads niet aan jouw marketingstrategie mag ontbreken. Lees snel verder!
Wat zijn Snapchat Ads?
Zoals je waarschijnlijk wel weet is Snapchat een camera- en berichtenapp die mensen verbindt met hun vrienden en de wereld. Snapchat Ads is echter voor veel bedrijven nog onbekend. Vreemd, want adverteerders kunnen middels Snapchat Ads een wereldwijd publiek bereiken en goede resultaten behalen.
De Snapchat Ads Manager is dé plek waar het allemaal gebeurt - het zelfbedienings platform van Snapchat waar je eenvoudig advertenties kunt maken, campagnes kunt starten, prestaties kunt controleren en je doelen kunt optimaliseren - allemaal op één plek. Middels Snapchat Ads kun jouw specifieke doelgroep selecteren op basis van hun interesses, gedrag, locatie en meer.
Elke adverteerder begrijpt het belang van het diversifiëren van het marketingbudget over verschillende advertentiekanalen. Het is essentieel om bestaande klanten te bereiken en loyaliteit op te bouwen, maar ook om gloednieuwe klanten te vinden die een sterke levenslange waarde zullen bieden. Snapchat Ads heeft de gave om beide belangen te behartigen.
Waarom adverteren op Snapchat?
Je kunt Snapchat Ads gebruiken om de ROI van je merk of bedrijf te verhogen, ongeacht waar je klanten zich in hun reis bevinden. Op Snapchat kun je in elke fase van de online marketing funnel marketen (van TOF tot BOF) en je resultaten in realtime meten. PLUS, je kunt dat allemaal doen zonder een enorme investering te doen om te beginnen. Ik hoor je zeggen: leuk en aardig allemaal, maar dat kan ik op andere advertentieplatformen ook. Wat maakt Snapchat Ads nu zo bijzonder? Daarom behandelen we drie belangrijke redenen waarom je juist voor Snapchat Ads zou moeten kiezen.
1. Mensen gebruiken Snapchat
We kunnen er niet omheen - Snapchat is één van de meest gebruikte camera-apps ter wereld. 229 miljoen mensen over de hele wereld gebruiken Snapchat elke dag, en ze openen de app niet alleen voor een snelle foto of video. Nee, de gemiddelde gebruiker brengt dagelijks 30 minuten door op Snapchat, en gezamenlijk maken Snapchatters gemiddeld meer dan vier BILJOEN ‘snaps’ per dag. Steeds meer mensen willen visueel communiceren met hun vrienden, en gebruiken grotendeels Snapchat om dat te doen.
Dat cijfer van 229 miljoen is geen stilstaand getal. De Snapchat-gemeenschap groeit. In feite is de dagelijkse actieve gebruiker met 20 procent gegroeid op jaarbasis. Misschien denk je nu nog dat die 229 miljoen mensen irrelevant zijn voor jouw bedrijfsmodel. Maar dat is verre van waar. Oké, misschien zijn 13-jarigen die de hele dag willen face-swappen niet je doelgroep, maar voordat je Snapchat helemaal afschrijft, zijn hier enkele statistieken om te overwegen:
- 51% van de Snapchat-gebruikers is 25+ jaar oud.
- Snapchat bereikt 75% van de 18- tot 34-jarigen.
Houd er ook rekening mee dat veel Snapchat-gebruikers eigenlijk geen Facebook gebruiken. Dit zijn nieuwe doelgroepen die, figuurlijk gesproken, alleen via Snapchat te bereiken zijn. Bovendien gebruikt je doelgroep niet alleen Snapchat, maar kun je Snapchat ook gebruiken om inzichten over hen te krijgen. Inzichten die je nergens anders kunt krijgen.
Als je alleen op Facebook vertrouwt om inzicht te krijgen in je klanten en wat hen drijft, mis je iets. De Audience Insights van Snapchat helpen je om je advertenties te optimaliseren en doelgerichte segmenten te ontsluiten om je bereik te vergroten. Dankzij nieuwe regels en voorschriften is je mogelijkheid om dit met Facebook te doen veel en veel beperkter dan vroeger.
Laat je niet misleiden door te denken dat je dezelfde mensen op andere kanalen of netwerken kunt bereiken. Alleen al in de VS is meer dan 30% van de mensen op Snapchat niet actief op Instagram of Facebook.
2. Snapchatters zijn klaar om te converteren
De Snapchat doelgroep is heeft alle essentiële ingrediënten die je zoekt in potentiële leads en/of klanten. Ze zijn betrokken. Ze hebben een hoge koopkracht. En als laatste: ze zijn niet bang om die koopkracht te gebruiken.
Snapchatters zijn een actief publiek
Uiteraard moet je je potentiële klanten informeren over je product om ze zover te krijgen dat ze het kopen. Het goede nieuws voor jou is dat Snapchatters een betrokken publiek zijn. Meer dan 60% van de dagelijks actieve gebruikers maken elke dag Snaps. Dat betekent dat ze gewend zijn om actie te ondernemen op het platform, en niet alleen gedachteloos te scrollen. Dus wanneer Snapchatters interactie met je advertenties hebben, zijn ze echt nieuwsgierig en klaar om te handelen.
Snapchatters hebben koopkracht
We weten allemaal over generatie-Z en hun impulsieve uitgaven gewoonten. Samen met de millennials hebben zij meer dan 1 biljoen dollar aan koopkracht. In hun eentje hebben ze 323 miljard dollar directe en 1,2 biljoen dollar indirecte koopkracht. Gen Z wordt steeds meer de belangrijkste generatie voor marketeers om te bereiken. Zij vormen nog steeds hun merkvoorkeuren, onderzoeken het soort diensten en producten waarmee zij in contact willen komen en waarbij zij willen kopen, en beïnvloeden rechtstreeks waar hun familie geld en tijd aan uitgeeft.
Snapchatters geven geld uit
Snapchat heeft geen vanity metrics, likes of follows. Wat gebruikers delen wordt niet beoordeeld op hoe "populair" of "boeiend" het is. Dat is een van de redenen waarom Snapchatters zich veiliger en comfortabeler voelen om zich te uiten.
In een tijd waarin veel mensen zich angstig of overweldigd voelen door sociale media, zegt 95% van de Snapchat-gebruikers - meer dan elke andere geteste app - dat de app hen gelukkig maakt. Snapchat helpt adverteerders mensen aan te spreken wanneer zij zich goed voelen en geneigd zijn actie te ondernemen. Maar vertaalt dat gelukkige gevoel zich echt naar het uitgeven van meer geld? Dit zijn de feiten:
- Gen Z Snapchatters in de VS hebben 43% meer kans dan Gen Z niet-Snapchatters om te zeggen dat ze geneigd zijn merken te kopen waarvoor ze reclame zien.
- Gen Z Snapchatters in de VS hebben 62% meer kans dan Gen Z niet-Snapchatters om merken of producten te ontdekken via in-app advertenties.
- 50% of meer van de Snapchatters downloadt minstens één app per week.
- 50% of meer van de Snapchatters gebruikt apps om minstens een keer per maand aankopen te doen.
Dat Snapchatters eerder geneigd zijn te kopen blijkt niet alleen uit de theorie - ook in de praktijk zien we uitstekende resultaten voor klanten die gebruik maken van Snapchat Ads. Meer weten over hoe wij binnen 3 maanden tijd een omzetstijging van 400% bereikten door het inzetten van Snapchat Ads? Je leest het hier!
3. Niets te verliezen, maar wel veel te winnen
Je kunt Snapchat gebruiken om de ROI voor je merk of bedrijf te verhogen, ongeacht waar je klanten zich in hun customer journey bevinden. Op Snapchat kun je namelijk in elke fase van de marketingfunnel adverteren ( van TOF tot BOF) en je resultaten in realtime meten. PLUS, je kunt dat allemaal doen zonder een enorme investering te doen om te beginnen.
Adverteren op Snapchat kost gemiddeld een tiende van wat je op Facebook betaalt per 1000 vertoningen. Dat betekent dat je een veel groter bereik hebt voor hetzelfde bedrag aan advertentie-uitgaven. Je kunt je advertenties al lanceren met slechts $5 per dag. Dankzij deze lage dagelijkse minimum uitgaven kun je campagnes testen, leren en optimaliseren met een budget.
Jouw Snapchat Ads uitbesteden?
Ben jij klaar voor het volgende level? En wil je meer omzet uit je marketing halen doormiddel van Snapchat Ads, maar weet je alleen nog niet hoe je dit het beste aan kunt pakken of besteed je het simpelweg liever uit aan een marketingbureau met kennis van zaken? Dan ben je bij The Ecom Agency aan het juiste adres! Maak deze week nog kennis met één van onze specialisten door een gratis strategiegesprek in te plannen.