Dit worden dé online marketing trends eind 2022 - 2023

Online marketing wordt pas écht leuk als jij al weet wat de nieuwe trends worden. Zo kun jij je concurrentie een stap voor blijven en loop je nooit meer achter de feiten aan. Dus, ben jij op zoek naar de online marketing trends in 2023? Dan heb je het juiste artikel gevonden! Wij zijn in de trends gedoken en hebben hieronder de beste voor je op een rijtje gezet. Na het lezen van dit artikel ben jij compleet op de hoogte van alle marketing trends en weet je hoe je hierop kunt inspelen.

Wat zijn online marketing trends?

We hoeven het niet moeilijker te maken dan dat het is, een marketingtrend is simpelweg een ontwikkeling in een bepaalde richting. Voor bedrijven is het essentieel om de trends nauwlettend in de gaten te houden, te herkennen en er vroegtijdig op in te spelen om hun concurrentie voor te blijven. Als een bedrijf dit tijdens zo’n trend doet hebben ze hoogstwaarschijnlijk een concurrentievoordeel te pakken, maar wanneer een bedrijf hier al bij is voordat zo’n trend de massa bereikt, kunnen ze helemaal profiteren van de voordelen.

Een concreet voorbeeld hiervan was tijdens de opkomst van TikTok advertising. The Ecom Agency was er al vroegtijdig van overtuigd dat dit een trend zou gaan worden, al ver voor de massa überhaupt wist van het bestaan van de app. Hierdoor wist The Ecom Agency via een omweg al vanaf begin 2021 succesvol te adverteren op het platform, terwijl andere bedrijven nog moesten wachten of zelfs nog niet eens op de hoogte waren van de advertentie mogelijkheden. Sinds januari 2022 werd het pas ook voor andere bedrijven en adverteerders in Nederland mogelijk om advertenties op TikTok te maken. Door snel in te spelen op deze opkomende trend konden wij al veel bedrijven helpen met het adverteren op TikTok (bedrijven die nu nog steeds klant bij ons zijn). 

Ongetwijfeld zal dit niet de laatste kans zijn geweest voor online marketing bureaus. Sterker nog, kansen als deze komen regelmatig voor. Daarom is het belangrijk om juist nu alvast op zoek te gaan naar de trends in 2023 en na te denken over hoe jouw bedrijf hierop kan inspelen.

Om je op weg te helpen gaan we in deze blog 3 belangrijke online marketing trends met jou behandelen zodat jij straks voorop kan lopen en gedag kan zeggen tegen jouw concurrentie. 

Trend 1: BeReal advertising

Elke dag komen er meer dan 3.700 nieuwe applicaties bij in de App Store. En hoewel slechts enkele van deze apps gericht zijn op sociale media, strijden ze allemaal om de toppositie. Dus toen BeReal in de VS bovenaan de App Store van Apple stond, namen marketeers daar kennis van en waren ze geïnteresseerd in hoe ze de app konden gebruiken voor hun marketingcampagnes. Helaas is het nog niet mogelijk om te adverteren op BeReal. Wel zijn er gesprekken gevoerd door de oprichters van BeReal om een verdienmodel rondom de app in kaart te brengen. BeReal inzetten als advertentieplatform is hierbij een voordehandliggende optie.  

Wil je meer weten over de voordelen van BeReal en de marketingmogelijkheden? Ontdek het hier!

Trend 2: User-generated content

User-generated content bestaat al heel lang. Maar met het toenemende aantal gebruikers op sociale media wordt het steeds belangrijker. Denk aan TikTok. Omdat een “derde partij” hierover praat en niet het merk zelf, vertrouwen consumenten het product eerder. Volgens onderzoek blijkt dan ook dat mensen 2,4 keer meer geneigd zijn user-generated content te vertrouwen dan brand-generated content. 

Wil je meer weten over de voordelen van user-generated content? Ontdek het hier!

Trend 3: TikTok Ads

We kennen het fenomeen TikTok Ads inmiddels al een tijdje, maar toch staat het advertentieplatform van de app nog steeds in de kinderschoenen. Zo is het nog maar één jaar mogelijk om te adverteren op dit platform in Nederland. Niet gek dat veel bedrijven het platform nog moeten ontdekken. The Ecom Agency verwacht dat deze trend, die vorig jaar op kwam, in 2023 verder gaat ontwikkelen. 

Wil je meer weten over de TikTok ads en de marketingmogelijkheden? Ontdek het hier!