Vind de beste ads van je concurrenten met de Facebook Ads Library
Het maken van een Facebook-advertentie kan een pittige taak zijn. Er komt veel meer bij kijken dan de meeste mensen denken, denk bijvoorbeeld alleen al aan het verzinnen van een titel, beschrijving, het creëren en selecteren van een geschikte foto of video, etc. Met de Facebook Ad Library kan je dit proces echter een stuk makkelijker maken. Met deze tool kan je namelijk inspiratie opdoen uit eerdere succesvolle campagnes van de besten in het vak. In dit artikel leren we je hoe je de Ad Library kunt gebruiken om je eigen Facebook-advertenties een boost te geven.
Wat is de Facebook Ad Library?
De lancering van de Facebook Ads Library had als doel om de overheid, journalisten, onderzoekers en gewone mensen meer transparantie te geven over de betaalde advertenties die zich op het platform afspelen om zo meer te weten te komen over welke informatie via de media wordt verspreid. Maar meer dan dat is het een instrument van inzicht en kennis voor adverteerders. Sterker nog, de Facebook Ad Library is echte een goudmijn voor marketeers.
Met de advertentie bibliotheek van Facebook krijg je toegang tot een uitgebreide en doorzoekbare collectie aan van advertenties die op dit moment worden weergegeven binnen Facebook en partnernetwerken, zoals bijvoorbeeld Instagram. Hoewel de tool oorspronkelijk dus gelanceerd is om consumenten meer inzicht te geven in de advertentiewereld, kunnen ook marketeers hier hun voordeel mee doen. Iedereen kan (met of zonder Facebook account) gebruik maken van deze functies. Je kunt hier alle actieve advertenties inzien, ook die van jouw concurrenten.
De voordelen van Facebook ads Library
De Facebook Ads Library biedt verschillende voordelen voor adverteerders. Het stelt je in staat om transparantie te krijgen in de advertenties die door andere adverteerders worden weergegeven op Facebook en Instagram. Je kunt inzicht krijgen in de advertentie-inhoud, de doelgroep, het bereik en de prestaties van de advertenties van jouw concurrenten.
Hoe gebruik ik de Facebook Ad Library?
Het gebruik van de Facebook advertentie bibliotheek is eenvoudig. Facebook heeft zijn best gedaan om het super toegankelijk te maken, zodat iedereen toegang kan krijgen tot advertentie-informatie, zelfs als ze nog nooit in hun leven een Business-account hebben gehad of Facebook hebben gebruikt.
1. Open de Facebook-advertentie bibliotheek
Om de Facebook Ad Library te openen, klik je op deze link of typ je facebook.com/ads/library in de adresbalk van je browser. Zodra je de pagina bent, ziet deze er bijna hetzelfde uit als een gewone zoekmachine (maar dan voor advertenties). Zorg ervoor dat je het juiste land hebt geselecteerd voordat je verder gaat.
2. Kies je categorie
Voordat je een advertentie opzoekt, moet je een categorie kiezen. Er zijn meerdere categorieën waar je uit kunt kiezen. The Ecom Agency kiest altijd voor de optie ‘Alle advertenties’. Als jij ook een commerciële advertentie zoekt, klik je op "Alles advertenties", zoals in de afbeelding hieronder.
3. Een merk opzoeken
Om de advertentie te vinden die je zoekt, typ je de naam in van het merk/bedrijf dat de advertentie voert. Stel je probeert een The Ecom Agency advertentie te vinden - typ dan simpelweg "The Ecom Agency" in de zoekbalk. Dan verschijnen alle pagina's met relevante tekst. Klik op de pagina die jij zoekt, en alle advertenties van het merk komen tevoorschijn.
4. Klik op specifieke advertenties
Als je eenmaal een pagina hebt gekozen en alle advertenties hebt opgevraagd, kun je onder individuele advertenties op "Zie Advertentiedetails" klikken om meer informatie te zien.
Video's downloaden uit de Facebook ad library
Wij raden niet aan om video's of andere ad creatives uit de Facebook ad library te downloaden. Wel raden we aan om je te laten inspireren voor je eigen content creatie proces en om regelmatig in de gaten te houden wat voor ads concurrenten aan het adverteren zijn. Mocht je wel video's uit de ads library willen downloaden omdat je bijvoorbeeld dropshipper bent en een product wilt testen dan raden wij de tool adspy aan.
Strategieën voor marketeers die de Facebook Ad Library gebruiken
Nu je weet hoe je de advertentiebibliotheek kunt gebruiken, volgen hier enkele strategieën specifiek voor marketingmanagers die jouw bedrijf zullen helpen aan de top te blijven.
Inspiratie opdoen
Natuurlijk is het niet de bedoeling om precies hetzelfde te doen als je concurrentie, maar je kunt wel van elkaar leren. Zo kun je in de advertentie bibliotheek, zoals eerder beschreven, ook zoeken op de namen van je concurrenten en gluren naar of ze op dit moment Facebook advertenties online hebben staan. Sterker nog, je kunt zelfs zien hoe deze advertenties eruit zien en welke teksten en afbeeldingen ze gebruiken.
Voorkom Facebook ads blokkades
Marketeers zijn sterren in het grijpen van de aandacht van de kijker en zoeken hierbij graag het randje op. Alleen kan het dan ook eens voorkomen dat je op de een op andere dag een blokkade aan je broek hebt hangen. Blokkades zijn heel vervelend en kosten je als marketeer veel tijd en energie.
De volgende keer dat je een adverteerders blokkade hebt, kun je daarom het beste even naar de advertentiebibliotheek voor een snelle dosis inspiratie. Je kunt meerdere concurrenten doorzoeken en kijken naar de afbeeldingen, video's en graphics die zij gebruiken om je te helpen je eigen aantrekkelijke advertenties te maken (die de privacyreglementen van Facebook niet overschrijden). Zorg er echter wel voor dat je origineel blijft.
Noteer wat werkt
Als je merkt dat jouw concurrent een succesvolle maand heeft, kun je zijn advertenties opzoeken om te zien hoe zij hun publiek bereiken. Let hierbij vooral op de content die zij plaatsen en wanneer zij dat doen door de filters van de advertentiebibliotheek te gebruiken, en pas succesvolle technieken toe op jouw eigen advertenties.
Klanten ontdekken
Een manier om Facebook Ad Library te gebruiken is om te zoeken naar wat er niet is. Stel dat er een klein bedrijf is waar je een grote fan van bent en je zoekt ze op in de Ad Library, maar ziet dat ze geen Facebook-advertenties gebruiken. Dit is een kans voor jou als marketeer om hen te benaderen, bewust te maken van het feit dat zij omzet laten liggen en te laten weten wat jij voor hun bedrijf kunt doen.
Let op reclametrends
Trends komen en gaan. Sommige zijn zeer succesvol terwijl andere maar een korte levenscyclus hebben. Een manier om bij te houden op welke trends jij je in je campagnes moet richten, is via de advertentiebibliotheek. Als je een patroon van soortgelijke advertenties ziet bij een paar van uw concurrenten, is het waarschijnlijk tijd om de trend uit te proberen voor je eigen bedrijf. Zo blijf je nooit achter!
Zo vind je de ads van je concurrenten in de Facebook ad library (video)
Facebook Ads uitbesteden?
Ben jij opzoek naar een Facebook Agency met kennis van zaken? Dan is The Ecom Agency hét online marketingbureau waar jij naar op zoek bent.
Wil jij je marketing zorgeloos uit handen geven, je sales een boost geven en je winst maximaliseren? Ontdek dan onze Facebook marketing services.