TikTok verdienmodel - Zo maakt TikTok een miljarden omzet
25 november 2022 
in TikTok

TikTok verdienmodel - Zo maakt TikTok een miljarden omzet

Tenzij je de afgelopen tijd onder een steen geleefd hebt is de kans groot dat je weleens van TikTok hebt gehoord. En je bent je zeker niet de enige. TikTok is namelijk een van de snelst groeiende sociale media platformen en biedt dagelijks miljoenen gebruikers entertainment in korte video's. Maar heb jij je ooit afgevraagd hoe TikTok aan zijn inkomsten komt? De app is gratis om te downloaden, dus hoe verdienen zij dan geld? In dit artikel leggen wij jou uit hoe deze mysterieuze app, waar miljoenen jongere generaties geen genoeg van kunnen krijgen, zijn geld verdient. Lees snel verder!

Voordat we in het verdienmodel van TikTok duiken, moet je je bewust zijn van één simpel feit: als iets je gratis wordt aangeboden, betekent dat dat jij het product bent. Hoe gek het ook klinkt - geld doet de wereld draaien. Er bestaat niet zoiets als een gratis lunch, en er bestaat ook niet zoiets als een gratis app zonder verplichtingen.

Natuurlijk kun je TikTok downloaden zonder een cent te betalen en kun je ook genieten van alles wat de app te bieden heeft zonder er echt geld in te steken. Dat komt omdat de belangrijkste waarde van TikTok ligt in zijn gigantische gebruikersbestand, wat op zijn beurt veel geld kan betekenen. De aandacht van een gebruiker is namelijk een van de meest waardevolle goederen van een marketeer geworden.

Citaat van Steven Aitchison: "Money flows where attention goes."

Onze aandacht is in veel opzichten net een betaalmiddel. We kiezen zelf hoe en waar we het uitgeven. Misschien stapelt het zich niet precies op zoals een valuta, maar we kunnen er wel voor kiezen waar we het aan uitgeven.

Een duidelijke manier waarop TikTok geld verdient is door het draaien van advertenties. In juni 2020 lanceerde de populaire video-sharing app TikTok for Business als een manier voor merken om hun eigen advertenties binnen de app te draaien. En sinds januari 2022 werd het ook voor bedrijven en adverteerders in Nederland mogelijk om advertenties op TikTok te maken. Er zijn verschillende soorten TikTok-advertenties, waaronder In-Feed advertenties, Brand Takeovers en Branded Hashtag Challenges.

In-Feed advertenties verschijnen tussen video's terwijl gebruikers door hun For you-pages scrollen (vergelijkbaar met de manier waarop advertenties in Instagram Reels verschijnen). Als je ooit bent begroet door een advertentie direct na het openen van de app, dan is dat een Brand Takeover-advertentie. Met Branded Hashtag Challenges kunnen merken hun eigen hashtag en uitdaging creëren en vervolgens betalen om de tag te laten verschijnen in de Discover feeds van mensen.

Om een advertentie op TikTok te plaatsen, moet je natuurlijk een flinke som geld betalen aan TikTok zelf. Nu TikTok een gevestigd advertentieprogramma heeft, is dat een van de belangrijkste inkomstenbronnen voor de app.

Zelfs voordat advertenties een ding waren op TikTok, verdiende de app ook geld via TikTok Coins. Dat is een in-app valuta die gebruikers met echt geld kunnen kopen. Deze valuta krijg wordt verhandeld in de vorm van coins, waarmee gebruikers vervolgens virtuele cadeaus kunnen kopen voor populaire TikTok-makers, en die makers kunnen de cadeaus inwisselen voor echt geld. Natuurlijk neemt TikTok een deel van dat geld, waardoor dit voor een andere manier van inkomsten zorgt.

Als een ander bedrijf uiteindelijk TikTok van ByteDance koopt, kan het meer manieren voor de app introduceren om winstgevend te zijn, of gewoon meeliften op wat de app al doet. Hoe dan ook, de gratis app heeft zeker het potentieel om een flinke melkkoe te worden.

Wil jij je TikTok Ads zorgeloos uit handen geven, je sales een boost geven en je winst maximaliseren? Dan ben je bij The Ecom Agency aan het juiste adres!

Wij ontzorgen jou volledig van jouw TikTok advertenties en streven hierbij naar het optimale resultaat. Ontdek de mogelijkheden van TikTok ads en plan een gratis strategiegesprek in.

Over de schrijver
Reactie plaatsen