Google Shopping-campagnes

03 november 2022

Als verkoper kun je Shopping-campagnes inzetten om je online en winkelvoorraad te promoten, meer traffic naar je website of fysieke winkel te leiden en gekwalificeerdere leads te vinden.

Als je gaat beginnen met shopping-campagnes stuur je Google eerst je productgegevens via Merchant Center. Vervolgens kun je een campagne in Google ads maken.

Google ads gebruikt je campagne om advertenties te maken op Google en op andere plekken op het web waar potentiële klanten kunnen zien wat jij aanbiedt.

Deze vorm van adverteren worden ook wel Shopping-advertenties genoemd omdat ze in een andere, visuelere indeling weergeven. In tegenstelling tot een tekstadvertentie, die alleen tekst bevat, tonen Shopping-advertenties gebruikers een foto van jouw product met daarbij een titel, prijs, winkelnaam, etcetera.

Deze advertenties geven gebruikers een duidelijk beeld van het product voordat ze op de advertentie klikken. Dit zal vervolgens relevantere leads opleveren.

- Gekwalificeerdere leads: Als verkoper kan je de kwaliteit van de leads verbeteren door productinformatie aan je advertenties toe te voegen, waardoor gebruikers een weloverwogen aankoopbeslissing kunnen nemen.  Hiermee maak je de kans groter dat gebruikers op je website een aankoop zullen doen.

- Eenvoudig, conversiegericht campagnebeheer: Shopping-advertenties gebruiken geen zoekwoorden, maar de productkenmerken die jij hebt gedefinieerd in de Merchant Center-datafeed. Zo zorg je ervoor dat je advertenties worden getoond aan mensen die zoeken op relevante zoekopdrachten. Je kunt rechtstreeks in Google Ads je productvoorraad bekijken en productgroepen maken voor de artikelen waarop je wilt bieden.

- Bredere aanwezigheid: Voor een zoekopdracht van een gebruiker kunnen meerdere van uw Shopping-advertenties worden weergegeven. Als een Shopping-advertentie en een tekstadvertentie beide relevant zijn, kunnen deze ook tegelijkertijd worden weergegeven. Dit betekent dat je voor 1 zoekopdracht 2 keer zo veel gebruikers kunt bereiken.

- Krachtige rapportage en concurrentiegegevens: Je kunt op elk gewenst detailniveau zien hoe jouw producten presteren. Door de weergave van te filteren, kun je bijvoorbeeld zien hoeveel klikken een bepaalde producten opleveren. Zo hoef je geen nieuwe productgroepen te maken.

Binnen Google kun je, afhankelijk van je doelstelling, kiezen voor diverse campagnes met ieder zijn eigen voor- en nadelen. Er is in totaal keuze uit 8 verschillende soorten Google campagnes. Welke soorten campagnes dit allemaal zijn lees je in deze blog

Reactie plaatsen