Hoe de app BeReal in korte tijd razend populair wist te worden.
02 oktober 2022 

Hoe de app BeReal in korte tijd razend populair wist te worden.

Nu de sociale media-app Instagram steeds meer op TikTok begint te lijken, ontstaan er kansen voor concurrenten om dé nieuwe foto-app te worden. Hoewel de meeste platformen moeite hebben om te concurreren met de grote platformen als Facebook, Snapchat en TikTok, lijkt het de app BeReal nu toch te lukken. Benieuwd hoe dat zit? Lees het in onze blog!

Het concept van BeReal

Hoewel BeReal nog maar twee jaar oud is, zijn ze de afgelopen periode enorm gegroeid. De oorspronkelijk Franse app heeft grote investeerders aan boord en is op hard op weg om in het rijtje van de grootste sociale media platformen gezet te worden..

Gebruikers worden dagelijks geacht één foto te maken voor hun volgers. Niet meer. Dat moet dírect als de app erom vraagt en zowel de voor – als achtercamera wordt hierbij gebruikt. Dat geeft een ongefilterde kijk in iemands nu. BeReal staat, zoals de naam al doet vermoeden, dan ook voor echtheid en authentieke foto's.

Opmerkelijk is dat BeReal geen feed of fotogalerij zoals op Instagram of Facebook heeft. In plaats daarvan zijn je foto's - als je dat zo instelt - alleen te bekijken door vrienden die je hebt toegevoegd, mits zij die dag ook al een BeReal hebben gepost. Je kunt er ook voor kiezen om je posts met alle app-gebruikers te delen. Na 24 uur verdwijnen de foto's weer en zijn ze alleen voor jezelf nog terug te bekijken in je 'herinneringen'.

Technische specificaties

Maandenlang bleef BeReal, dat bij een kapitaalronde in 2021 ruim 30 miljoen dollar ophaalde bij durfkapitaalfondsen, onder de radar. Tot de app dit jaar plots bovenaan in de hitlijst van de Amerikaanse App Store belandde. Waar de app in januari amper 4.000 keer gedownload werd, was dat in juni opgelopen tot 324.000. Inmiddels gebruiken meer dan 20 miljoen mensen de app, blijkt uit cijfers van de analist Sensor Tower.

De groeiende populariteit valt voor een deel te verklaren door de onvrede over de koers die het rivaliserende Instagram vaart. Door de nadruk te leggen op video en een algoritme in te voeren gaat de app van de techreus Meta de populaire videoapp TikTok achterna. 'Veel Instagram-gebruikers zijn daar gefrustreerd over. Steeds minder mensen hebben zin om video's te monteren en te uploaden, een foto is al meer dan voldoende. In dat opzicht zijn er kansen voor BeReal.

Luisteren naar de doelgroep

BeReal speelt slim in op een andere ergernis van jongeren: een feed vol perfecte mensen met boeiende bezigheden. Instagram teert op de positiviteit bias van mensen. We willen vooral de fijne dingen uit ons leven tentoonstellen.

Echter is er is al langer een trend bezig waarbij jongeren een tweede account starten, met alleen hun beste vrienden als volgers. Als ze dan een feestje hebben, zetten ze een mooie foto op hun normale account en een katerfoto op hun tweede profiel, hun 'fake Instagram' of ook wel Finstagram genoemd. BeReal fungeert als het ware als dat tweede profiel.

In dat opzicht kunnen de twee apps ook wel gezien worden als relatief complementair. Alles draait rond de afweging tussen authenticiteit en perfectie die we voortdurend maken. Overheerst de neiging ons zo goed mogelijk te presenteren aan de buitenwereld, dan is er Instagram. Voor authentieke momenten gaan mensen eerder naar BeReal.

Het verdienmodel van BeReal

De grote vraag is hoe BeReal die groeiende aanhang kan omzetten in cash. De weg naar winstgevendheid is quasi-afwezig: de app is gratis en reclame is nergens te vinden. Naast de logische weg, reclame, is een overname een optie. In het verleden werden beloftevolle techspelers vaak opgekocht door grotere spelers. Maar eigenlijk is BeReal al te groot. Als Meta het bedrijf wil overkopen, zou dat dankzij de stevige groei die BeReal heeft doorgemaakt moeilijk passeren. Om die reden zit het platform in een fase met overlevingskansen.

De initiatiefnemers willen weinig kwijt over hun groeiplannen. 'We verkiezen ons gedeisd te houden en ons te concentreren op de uitvoering', zeiden ze in de Franse krant Le Figaro.

Hoewel de app geen advertentiemogelijkheden aanbiedt, maken steeds meer bedrijven een account aan. De Amerikaanse fastfoodketen Chipotle probeert via BeReal een community uit te bouwen. Via live promotiecodes en een blik achter de schermen wil het de jongere doelgroep bereiken.

Waardeontwikkeling

Het Franse bedrijf doorliep in juni 2021 een investeringsronde van dertig miljoen dollar. Toen stapten a16z, DST, Accel en Kima Ventures in. Afgelopen voorjaar zou het een Series B-ronde hebben afgerond tegen een waardering van ruim zeshonderd miljoen dollar.


Marketing via BeReal?

In onze andere blog schrijven we over adverteren op BeReal en wat voor marketing campagne een bekende fastfood keten uit de Verenigde Staten deed via deze app.


Over de schrijver
Reactie plaatsen