E-mail marketing in 2022

Jaarlijks ontstaan er ontzettend veel nieuwe ontwikkelingen rondom marketing. Een belangrijke marketingmethode die nog wel eens vergeten wordt is e-mail marketing. E-mails worden namelijk vaak gebruikt als communicatiemiddel en een stuk minder vaak voor reclame of promotie.

In de blog van deze week neem ik je mee door de e-mailmarketingtrends voor 2022 en vertel ik je hoe je dit kan toepassen in je eigen business.

AI, ook wel Artificial Intelligence of Kunstmatige Intelligentie genoemd, is een zelfdenkende robot die handmatig werk voor jou kan versimpelen. Vaak wordt gedacht dat AI het werk volledig voor je kan overnemen, maar dat is niet het geval.

AI kan een belangrijke rol spelen in het overbrengen van de juiste boodschap aan de juiste persoon. Door (hyper)personalisatie toe te passen, kun je (sneller) je doelen bereiken.

Hoe bepaal je de juiste boodschap per ontvanger? Een simpel voorbeeld is het toevoegen van producten die de persoon eerder heeft bekeken. Deze data kan worden aangeleverd door een CDP (Customer Data Platform).

Het is zelfs mogelijk om de verzendtijd van e-mails te optimaliseren per individu. Dat kan met een mechanisme dat bij sommige ESP’s (email service providers) geïntegreerd is. Hiermee bepaal je op basis van historische open data wat het beste verzendmoment op individueel niveau is.

Segmenteer op basis van een RFM-analyse

Stuur jij nog steeds dezelfde nieuwsbrief naar je hele database? Stop daar dan mee! De one-size-fits-all-strategie is verleden tijd. De ratio’s van op maat gemaakte nieuwsbrieven liggen veel hoger dan bij de algemene varianten.

Zoals we al eerder beschreven wordt (hyper)personalisatie de norm. Geef maar toe, het is irritant om irrelevante content voorgeschoteld te krijgen. Zorg dus dat je je aanpast op de doelgroep. Dat kan op meerdere manieren.

Je kunt segmenteren op nadrukkelijke data. Denk aan demografische kenmerken, geografische kenmerken of interesses en voorkeuren, aangegeven door de ontvanger. Maar er is ook een andere manier waarop je kunt segmenteren die met name interessant is voor e-commerce-organisaties, namelijk op basis van een RFM-analyse. In een RFM-analyse bepaal je aan de hand van het aankoopgedrag van consumenten welke klanten uit je huidige database de hoogste waarde en welke de laagste waarde krijgen. RFM staat voor recentheid (recency), frequentie (frequency) en besteed bedrag per bestelling (monetary value).

Zorg ervoor dat je een gezonde mix aan communicatiekanalen creëert en niet alleen focust op e-mail. Niet iedereen opent je mail namelijk. Hoe vaak verwijder jij bijvoorbeeld mailtjes zonder vooraf te openen en te lezen? Kan het zo zijn dat dit bericht wellicht beter via een push notificatie in je app, via een social kanaal of via een sms verzonden had kunnen worden?

Zo kun je bijvoorbeeld een retargeting-advertentie op social media laten zien als iemand niet heeft doorgeklikt in je verlaten winkelwagen-mail. Het 360-graden klantbeeld is een belangrijk uitgangspunt om te bepalen welke boodschappen jouw ontvanger via welke kanalen wil krijgen.

Daarop aansluitend is het belangrijk om een gezonde mix in type mails te creëren. Stuur niet alleen maar (actie)nieuwsbrieven, maar stuur ook niet alleen maar campagne-mails. Creëer een balans. Campagnematige berichten – zoals een welkomstbericht, herhaalaankoop-reminder of back-in-stock notificatie – zijn relevante, individueel getriggerde berichten. Verras de ontvanger daarnaast periodiek met interessante content door in te spelen op inhaakmomenten.

Ten slotte kun je ook spelen met je design. Traditiegetrouw sturen we fancy opgemaakte nieuwsbrieven. Soms zelfs met her en der een interactief element, zoals een carrousel. Maar dat begint de norm te worden. Dus om de ontvanger te verrassen, kun je af en toe gebruikmaken van een simplistisch, text-only design. Op die manier lijkt het alsof je de e-mail daadwerkelijk vanuit de persoonlijke client van de verzender ontvangt.

Het is ook goed om in 2022 je huidige e-mailtemplate(s) weer eens onder de loep te nemen. Het kan zomaar zijn dat je al een paar jaar hetzelfde template gebruikt. Misschien sluiten deze ondertussen niet meer helemaal aan bij je website. Daarnaast ontwikkelen e-mail clients, zoals Outlook, Apple Mail, Yahoo en Gmail, zich voortdurend. Dat betekent dat ze de HTML-code van jouw e-mails waarschijnlijk niet meer op dezelfde manier lezen als 3 jaar geleden. Het is daarom goed om je templates in ieder geval eens per jaar door een tool als Litmus of Email On Acid te halen. In die tools zie je eenvoudig hoe je e-mail wordt getoond in 90+ combinaties van clients en apparaten. Zelfs in dark mode!

Op welke e-mailtrends wil jij inspelen?

Kun je direct aan de slag met deze tips? Of heb je nog veel vragen naar aanleiding van deze blog? Dan staan wij bij The Ecom Agency altijd voor je klaar voor op maat gemaakt advies. Wij kijken graag naar je wensen en helpen jou met het opzetten van je e-mailmarketingstrategie.

Over de schrijver
Reactie plaatsen